Tuesday, November 24, 2015

USRAH ZIARAH SALWA WILAYAH - PN AZLINA (BONDA ALLAHYARHAM AHMAD AMMAR)





Alhamdulillah semalam selesai usrah ziarah salwa ABIM Wilayah Persekutuan di kediaman Pn Nur Azlina.

Antara intipati penting dalam perkongsian oleh Pn Azlina ialah memahami hakikat kehidupan sebagai medan perjuangan baik sebagai anak,isteri atau menantu,sentiasa memandang masalah sebagai ujian dan hikmah,mandiri serta positif pada setiap perkara.Banyak mutiara hikmah yang disampaikan oleh beliau untuk dijadikan panduan dan bekalan kepada golongan muda.


Nasihat Pn Azlina dalam urusan memilih dan mempertimbangkan calon suami.
1-Hal solat dan ibadatnya. Andai cantik urusan solatnya, inshallah ibadat utama yg lain juga akan cantik.
2-Akhlaknya dengan insan sekelilingnya. Bagaimana adabnya terhadap orang yang lebih tua. Bagaimana pergaulannya dengan sahabat handai. Bagaimana layanannya terhadap mereka yang lebih muda. Santun dan beradab, inshallah akhlak itu akan tumpah kepada anak-anak. Juga akan santun dan berada juga dengan keluarga mertua dan si isteri lebih lebih lagi.
3-Cara berfikirnya. Bagaimana dia menanggapi sesuatu hal; pilihlah yg berfikiran positif dan meletakkan Rabb dalam semua hal. Elakkan calon yg mudah punya sangka sangka negatif. Dan yang penting, bagaimana tindakan dan reaksinya apabila berdepan dengan sesuatu konflik.

Kemudian sahabat saya yg berpengalaman menambah, apabila ditanya hal usia mujahidah yang lebih tua dari mujahidnya. Katanya: "Usia yang tua belum bererti dia lebih matang dari yang lebih muda. Usia yang muda, andai kuat agamanya, indah akhlaknya, cantik cara fikirnya, matang menanggapi sesuatu hal.. Inshallah, dia akan bisa mengemudi bahtera rumahtangga dengan cemerlang".

Terima kasih tak terhingga atas kesudian masa dan perkongsian minda dan rasa kali ini.

Usrah Ziarah Salwa di Putrajaya bakal menyusul. Inshaallah.

0 comments:

Post a Comment